Gonzaa, eli sisältöä

Subarun kevythybridi teknologia nimeltään e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru julkaisi Pekingin autonäyttelyssä sarjan hybridimalleja. Vuoden 2018 loppuun mennessä japanilaismerkin on tarkoitus julkaista plugin hybridi, mutta Kiinan markkinoille tarkoitetut mallit ovat kevythybridejä. Subaru Forester ja XV crossover malleja vauhdittaa e-Boxer -teknologia.

e-Boxer -voimalinjalla varustetut mallit rajautuvat uudelle Subaru Global Platform (SGP) pohjalevylle rakennettuihin malleihin. Näihin kuuluu Subaru XV, sekä uusi vuosimallin 2019 Forester. Uusi Impreza käyttää myös samaa teknistä ratkaisua, mutta malli ei ole myynnissä Kiinassa. Subarun plugin-hybridi malli on luvattu yhdysvaltoihin vuoden 2018 aikana.

Subarun Outback ja Legacy mallit olivat näyttelyssä, mutta nykymallit eivät perustu SGP-pohjalevylle. Näihin malleihin hybriditeknologia ei luultavasti ole tulossa, vaan ne saavat odottaa seuraavaan sukupolveen. Tarkkoja tietoja e-Boxer -voimalinjasta, ei ole saatavilla. Lehdistötilaisuudessa jaetuista kuvista videosta voi kuitenkin päätellä, että kyseessä on Subarulle tyypillinen boxer-moottorin ja nelivedon yhdistelmä: e-Boxer esittelyvideo

Boxer-moottoria avustaa vaihteistoon liitetty sähkömoottori, joka saa voimansa takakontin alle sijoitetusta akkupaketista. Kiinassa myytävät hybridimallit on nimetty yksiselitteisesti:

  • SUBARU FORESTER with INTELLIGENT BOXER (nimi Kiinassa, muualla e-Boxer)
  • SUBARU XV with INTELLIGENT BOXER (nimi Kiinassa, muualla e-Boxer)

Ei ole varmaa tuleeko eBoxer -nimi käyttöön Kiinan ulkopuolella, mutta teknologia itsessään varasti tulee. Subarun mukaan järjestelmän poltto- ja sähkömoottorit toimivat yhdessä, riippuen ajotilanteesta. Sähkömoottori pystyy merkin mukaan tarjoamaan vääntöä nopeammin kuin polttomoottori, joten sitä käytetään ajonvakautuksessa. Voimalinja toimii yhdessä EyeSight avustinjärjestelmän kanssa.

Kuvia Subaru e-Boxer -tekniikasta