Subaru XV plug-in hybridi Toyotan tekniikalla USA:han 2018
Subaru julkaisee ensimmäisen plug-in hybridinsä myöhemmin tänä vuonna. Japanilainen autonvalmistaja saa tähän apua Toyotalta, sillä USA:ssa myyntiin tuleva vuosimallin 2019 Subaru Crosstrek Hybrid käyttää Toyotan tekniikaa. Tämä auttaa Subarua vähentämään tuotekehityskustannuksia.
Uuden voimalinjan suunnittelu ja valmistus on kallista, ja lisäksi ensimmäisen sukupolven tekniikassa on usein lastentauteja. Uusi Crosstrek Hybrid on nimestään huolimatta plug-in hybridi (PHEV), jolla voi ajaa pelkällä sähkövoimalla rajattuja matkoja esimerkiksi kaupungissa tai taajamassa.
Pohjois-Amerikan ulkopuolella Subarun Crosstrek-malli tunnetaan nimellä XV, jolla malli on myynnissä myös Suomessa. Tällä hetkellä tietoja plug-in hybridi-mallin saatavuudesta Yhdysvaltain ulkopuolella ei ole julkistettu. Subarulla oli USA:n markkinoilla Crosstrekin hybridi-malli jo aiemmin, mutta sen myynti lopetettiin ennen uuden sukupolven alta.
Ulkomuodoltaan uusi hybridi vastaa pitkälti 2017 julkaistua uusittua Crosstrek/XV -mallisarjaa, mutta joitakin muutoksia ulkoasuun on tulossa. Mallin alustana toimii SGP (Subaru Global Platform), joka on alunpitäen suunniteltu polttomoottori-, hybridi-, ja täyssähkö-voimanlähteille. Kiinassa XV- ja Forester-malleista julkaisiin jo kevythybridi-mallit ja sähköauto on luvassa vuonna 2020.
Tarkkoja teknisiä tietoja autosta ei vielä ole saatavilla, mutta joitakin tietoja Subaru julkaisi jo Toukokuun alussa. Polttomoottorina toimii Subarulle tyypillinen suirasuihkutuksella varustettu boxer-moottori, jonka parina toimii Toyotan hybridi-järjestelmä akkuine ja sähkömoottoreineen.
Bensiini- ja sähkömoottorien voima siirretään kaikille neljälle pyörälle täysin uuden portaattoman CVT-vaihteiston kautta. Tarkemmat tekniset tiedot, ja ennen kaikkea uuden auton kulutuslukemat julkaistaan myöhemmin vuoden 2018 aikana.